Personal branding, czyli jak budować własną markę osobistą!

Autor wpisu: Kreator Wizerunku
18.10.2020r.

Czym jest marka osobista? 

Marka. Określenie to kojarzyło się kiedyś tylko i wyłącznie ze znakami towarowymi. W obecnym świecie powszechnej digitalizacji oraz znacznego wzrostu istotności social media każdy z nas posiada swoją markę osobistą

Istnieje wiele definicji personal brandingu. Marka to zdecydowanie coś więcej niż wizerunek i działania marketingowe. Marka to całokształt Ciebie. Jesteśmy własnymi markami - czy budujemy je świadomie czy nie. Marka to również wyobrażenie innych o nas i to właśnie wyobrażenie ma ogromny wpływ na nasze zawodowe i prywatne relacje.

Personal branding, czyli budowanie osobistej marki to wszelkie działania mające na celu markowanie sobą, własną osobą czy nazwiskiem wszystkiego, co robimy i mówimy w rzeczywistości i w mediach społecznościowych. W ten sposób stajemy się niejako produktem - rozpoznawalnym i rozróżnianym przez rynek. Budowanie marki osobistej to dobrze zaplanowany i przemyślany proces zarządzania własnym wizerunkiem zawodowym i karierą, a także życiem osobistym.

Jakie korzyści daje Ci personal branding?

Działania budowania marki osobistej niosą za sobą wiele korzyści zarówno na płaszczyźnie zawodowej, jak i zapewne prywatnej. Poprzez zaufanie społeczne budowane do brandu personalnego łatwiej jest networkować oraz nawiązywać relacje biznesowe. Dobrze zbudowana marka osobista to zdecydowany social proof, dający Ci wiarygodność w oczach innych. Posiadanie rozwiniętej marki często wiąże się ze zbudowaniem wizerunku eksperta w zakresie danej branży. Równa się to z zaufaniem w kontekście prawidłowości wypowiedzi. Inną kwestią jest wzmocnienie odbioru wizerunku w oczach potencjalnego pracodawcy, pracownika czy partnera biznesowego. Warto dodać, że rozbudowana i profesjonalna marka osobista zwiększa pewność siebie oraz swobodę profesjonalnej wypowiedzi.

Dla kogo jest marka osobista?

Trudniejszym pytaniem byłaby kwestia dla kogo nie jest marka osobista. Chcąc, bądź nie chcąc każdy buduje własną markę osobistą. Zdecydowanie lepiej w takim razie świadomie oraz przemyślanie budować strategię działania w kierunku pozytywnego budowania marki osobistej. Upraszczając, można powiedzieć, że personal branding jest dla wszystkich tych, dla których wizerunek jest nierozerwalnie połączony z osiąganym dochodem. 

Jak budować personal branding?

Już wiesz, że działania budowania marki osobistej to proces długotrwały. W rzeczywistości oznacza to, że nie zbudujesz silnego brandu z dnia na dzień, a na potencjalne rezultaty będziesz musiał poczekać. Każdy proces składa się bowiem z etapów, które powinny być strategicznie zaplanowane. 

Pierwszy z nich to etap autoanalizy swojej persony. To Ty najpierw musisz sam wiedzieć, w czym jesteś najlepszy, by móc to następnie zakomunikować światu. Warto więc zacząć od stworzenia personalnej analizy SWOT. Musisz określić własne mocne strony, słabe strony, a także szanse i zagrożenia. Wiele prostych arkuszy do wykonania owej analizy znajdziesz w internecie. Autoanaliza metodyką SWOT pozwala także określić osobistą wartość oraz najważniejsze kompetencje, które stanowić będą solidny filar następujących przyszłych działań. 

Kolejny etap budowania personalnego brandu polega na określeniu obszarów działania oraz grup docelowych do których chcesz dotrzeć poprzez działania marki osobiste. Chodzi o wybranie swojej eksperckiej specjalizacji, a następnie na analizie grupy odbiorców marki (przecież nie chcesz kierować swoich usług dla każdego). Warto więc na tym etapie pokusić się również o stworzenie person, czyli sylwetek Twoich idealnych klientów (ideal customer profile).

Następny etap to etap określania celów Twojej marki osobistej. Po co chcesz zbudować swoją markę? Dobrą metodyką jest teoria 5 why lub podejście Simona Sinka odnośnie szukania motywacji i powodów działania. Co za jej pośrednictwem pragniesz osiągnąć? Koniecznie odpowiedz sobie na te pytania.

Przedostatnim etapem jest spójne z wartościami opakowanie marki w content wizualny i tekstowy. Wizualna strona marki może wydawać się mało istotnym elementem na początku procesu budowania marki, ale należy pamiętać, że pierwsze, co widzimy przy kontakcie z marką osobistą to właśnie człowiek – jego wygląd i zachowanie oraz wygląd wszystkiego co reprezentuje markę, czyli cała tzw. identyfikacja wizualna. Identyfikacja wizualna marki to wszystko co ją obrazuje – logo, hasło, wszelkie materiały reklamowe i grafiki, które publikowane są we wszystkich mediach, strona internetowa, branding w mediach społecznościowych itp.

Ostatnim etapem budowania personal brandu jest kwestia działania, prezentacji oraz zdobywania dalszych zasięgów. Jest wiele narzędzi i kanałów do komunikowania marki grupie odbiorców. Do planu tworzenia marki osobistej trzeba podejść z głową, przemyśleć jakie mamy zasoby finansowe, osobowe i czasowe, aby nie wybrać zbyt wielu kanałów, bo wtedy komunikacja rozmyje się i nie przyniesie oczekiwanych efektów, ponieważ do odbiorców należy docierać w sposób regularny oraz nie wolno kierować do nich nudnych treści. Pamiętaj, że mała ilość użytkowników w social media aktywnie publikuje treści (na przykład na polskim Linkedinie aktywnie publikuje tylko 2% użytkowników), więc nie jest stosunkowo trudno się przebić! Działaj!
POWRÓT