Planowanie strategii marketingowej. Czy ma to sens?

Autor wpisu: Kreator Wizerunku
18.10.2020r.

Jasną i konkretną strategię marketingową umiejscowioną w czasie powinna posiadać każda firma, która nastawia się na ciągły wzrost oraz dalszy rozwój. Należy w niej podsumować mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, zdefiniować komunikację z odbiorcą, określić cele działalności marketingowo-sprzedażowej, a także scharakteryzować grupę docelową oraz personę idealnego klienta. Złota zasada marketingu mówi, że dobra strategia marketingowa to połowa przyszłego sukcesu. Musi być zrobiona więc logicznie oraz posiadać wszystkie informacje pozwalające na pozytywne oddziaływanie nawet przy niekorzystnych wynikach.
 
Czym jest strategia marketingowa? 
 
Jest to dokument w którym osoba odpowiedzialna za marketing i promocję przedsiębiorstwa definiuje kwestie związane z najważniejszymi celami marketingowymi oraz ich sposobem realizacji, grupą klienta docelowego, personą idealnego klienta, formą dotarcia oraz kanałami komunikacji z klientami, kosztorysem działań marketingowych oraz analizą konkurencji i przewag konkurencyjnych nad obecnie działającymi na rynku rozwiązaniami. Warto podkreślić, że często marketingowcy budują przekaz komunikacyjny właśnie opierając się o przewagi konkurencyjne budując tak zwane nieuczciwe przewagi (ang. unfair advantage). Nierzadko w strategii marketingowej znajdziemy też kwestie związane z analizą wewnętrzną oraz zewnętrzną sytuacji przedsiębiorstwa.
 
Bezpośrednim celem stworzenia dobrej strategii marketingowej jest wysoka efektywność promocji oraz działań marketingowych przedsiębiorstwa. Podstawowym zadaniem na początku tworzenia strategii marketingowej jest określenie narzędzi służących do reklamy. Zdecydowanie różnorodne kanały komunikacji będą wykorzystywane w przypadku produktów cyfrowych, a inne w przypadku biznesów opierających się o usługi. Strategia marketingowa pomoże ujednolicić plan i uporządkować działania marketingowe na różnych płaszczyznach kontaktu z potencjalnym klientem. Częścią strategii marketingowej jest plan działań umiejscowiony w czasie pozwalający na chronologiczne realizowanie zadań, opierając się o konkretne założenia, a także kreując w świadomości odbiorcy chciany przez nas obraz komunikacji.
 
Jakie działania powinniśmy realizować na początku tworzenia strategii marketingowej?
 
Pierwszym krokiem jest określenie kilku kluczowych aspektów pozwalających później na dostosowanie działań marketingowych do rynku oraz potencjalnych odbiorców. Priorytetowe jest scharakteryzowanie wielkości rynku na którym chcemy działać, jego wypełnienia innymi podmiotami, a także powtarzalnych zachowań. Ważne jest także sprawdzenie oraz zweryfikowanie zapotrzebowania naszej potencjalnej grupy docelowej oraz scharakteryzowanie persony klienta idealnego. Istotne będzie również zdefiniowanie komunikacji, opierając ją o przewagi wypracowane na innymi podmiotami działającymi w naszym segmencie rynku. 
 
Kluczową aktywnością w trakcie tworzenia strategii marketingowej jest określenie grupy docelowej. Precyzyjne sformułowanie segmentacji klientów chroni przedsiębiorcę między innymi przed zbędnymi działaniami marketingowymi ukierunkowanymi na niewłaściwą grupę odbiorców - co wynikowo może prowadzić na przykład do niskiej konwersji na sprzedaż. 

Aktywności konsumenckie można podzielić na pięć etapów relacji zawartej z klientem. 
  1. Na początku komunikacji z odbiorcą występuje etap rozwoju świadomości produktu u klienta. Działania promocyjne powinny być skierowane w taki sposób, aby przyciągnąć klienta do produktu.
  2. W drugim etapie relacji należy zainteresować klienta właściwościami czy funkcjonalnościami produktu.
  3. Kolejnym krokiem jest przekonanie klienta, że nasz produkt jest mu potrzebny oraz dostarczy mu realną wartość.
  4. Czwartym etapem jest zakup. W tym momencie poprzez działania promocyjne należy przekonać klienta do zakupu produktu. Jest to najtrudniejszy etap aktywności marketingowych, gdyż następuje w nim transakcja z klientem strategicznym.
  5. Ostatnim etapem jest lojalność oraz działania posprzedażowe. W tym miejscu poprzez efektywne wsparcie klienta, wydajny i prawidłowo działający produkt oraz dalszą promocję należy przekonać klienta do ponownego zakupu dobra.

Jakie są cele tworzenia strategii marketingowej?

Wskazuje, jakich dokładnie narzędzi użyć, aby osiągnąć zamierzony przez siebie cele docierając do grupy docelowej. Dzięki strategii marketingowej marketerzy mogą skupić się na możliwościach, które można sukcesywnie wykorzystać, a także na zagrożeniach, które można uniknąć. 

Inną kwestią jest oszczędność czasu i pieniędzy poprzez wskazanie efektywnych metod promocji oraz lokowanie kapitału tylko w wydajne kanały komunikacji. Strategia marketingowa pomaga w skutecznej, prawidłowej i efektywnej komunikacji między firmą, a jej klientami (często opierając się o przewagi konkurencyjne). 

W skrócie: celem strategii marketingowej jest podniesienie sprzedaży. Szczegółowa strategia marketingowa to kluczowy element każdego biznesplanu, który dowodzi świadomości przedsiębiorcy w zakresie wiedzy odnośnie marketingu oraz sprzedaży. Jest to istotne, gdyż bez dobrze zaplanowanych działań marketingowych firma może zmagać się z problemami finansowymi wynikającymi z niskiej sprzedaży.
 
POWRÓT